3-vägs, DOC, LNT, ASC och SCR

Rengöring av katalysatorer och SCR-system. Återställ prestanda!

När katalysatorn eller SCR-systemet tappar effekt märks det ofta snabbt. Motorlampan tänds, bilen känns trögare och bränsleförbrukningen ökar. Många tror att lösningen är ett dyrt byte – men vi erbjuder ett smartare, hållbart alternativ: professionell rengöring som återställer flödet och sparar dig tusentals kronor.

Vanliga tecken på problem med katalysator

Problem i katalysatorn visar sig ofta som:

Motorlampa eller felkoder som indikerar problem i avgassystemet.
Ökad bränsleförbrukning eller minskad motoreffekt.
Misslyckad besiktning eller höga NOx-värden.
Vitaktiga avlagringar (kristalliserad AdBlue) eller stark lukt från avgassystemet

Att ignorera problemen riskerar följdskador på motor, turbo och partikelfilter.

Förebyggande underhåll för att förlänga livslängden

Använd bränsle och AdBlue av hög kvalitet.
Följ serviceintervaller och byt filter regelbundet.
Håll motorn tät, oljespill förstör snabbt katalysatorer.

Varför blir katalysatorer igensatta?

Katalysatorer arbetar i hård miljö och kan tappa effekt av flera orsaker:

Oljespill från turbohaveri som bränner fast på väggarna.
Sot och aska som byggs upp över tid.
AdBlue-kristaller i SCR-enheter, ofta vid låg temperatur eller fel dosering.
Kemisk deaktivering, ädelmetallerna binds permanen av svavel i bränsle eller olja.

Att ignorera problemen riskerar följdskador på motor, turbo och partikelfilter.

Typer av katalysatorer vi rengör

Katalysatorer finns i många utföranden och sitter i både bensin- och dieselfordon. Gemensamt för dem är att de har en bikupestruktur belagd med ädelmetaller som renar avgaserna. Med tiden kan sot, olja eller kristalliserad AdBlue försämra funktionen. Vi har utrustning och erfarenhet för att återställa dem alla:

Trevägskatalysator (bensin)

Reducerar kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och kväveoxider (NOx). Vanlig i bensinfordon och avgörande för att möta utsläppskraven.  

Oxidationskatalysator (DOC)

Används i dieselfordon för att omvandla CO och HC till ofarliga gaser. Arbetar ofta tillsammans med partikelfiltret för att hålla avgaserna rena.  

Lean NOx Trap (LNT)

Lagrar kväveoxider och hjälper partikelfiltret genom att oxidera sot. Sitter ofta före partikelfiltret och används i vissa EURO 6-fordon.

SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction)

Minskar NOx med hjälp av AdBlue-injektion. Vanlig på moderna dieselbilar och tunga fordon för att klara stränga miljökrav.

Ammonia Slip Catalyst (ASC)

Tar hand om överskottsammoniak från SCR-systemet för att säkerställa att inga skadliga ämnen släpps ut.

Hur rengör man en katalysator?

Det finns olika metoder – men alla fungerar inte lika bra.

Bränsletillsatser

Produkter som hälls i bränsletanken kan hjälpa till att lösa upp sot vid körning på högre varvtal. De fungerar bäst som förebyggande underhåll, men hjälper sällan vid kraftiga beläggningar.

Demontering och tvättning

En mer omfattande metod där enheten tas ur fordonet och rengörs i en vätska. Kan ge viss effekt men är tidskrävande och kan skada de känsliga beläggningarna.

Professionell rengöring hos Filter Refresh

När enheten är ordentligt blockerad krävs rätt utrustning. Vi använder högtemperaturugn, tryckspolning och specialvätskor som löser upp sot, olja och kristaller utan att skada katalysatorns ädelmetaller.

Så rengör vi katalysatorer

Med våra metoder får vi bort alla partiklar. Vanliga partiklar som fastnar i ett partikelfilter är Eolys, Sot, Aska och AdBlue.

När du väljer oss får du inte bara ett rent partikelfilter - du får en trygg och långsiktigt lösning.

Demontering och transport

Verkstaden (eller du själv) plockar ur enheten. Vi skickar fraktsedlar och bud hämtar direkt.  

Inspektion och test

Vi kontrollerar om enheten är skadad. Mottryck och flöde mäts för att avgöra hur igensatt den är.

Rengöring och återställning

Med avancerad utrustning tar vi bort beläggningar. För SCR-enheter oxiderar vi bort kristalliserad AdBlue i högtemperaturugn.

Efterkontroll och protokoll

Vi testar mottryck och flöde igen, dokumenterar resultatet och skickar tillbaka enheten redo att monteras.

Vi tar inte betalt om det inte går att återställa

Om katalysatorn inte går att återställa till godkänt skick tar vi inte betalt för rengöringen.

Pris och garanti

En ny katalysator eller SCR kan kosta tiotusentals kronor.  
Hos oss kostar en rengöring normalt 3 380 – 6 125 kr inkl. moms och frakt tur & retur.

Vi tar inte betalt om vi inte lyckas.
Garanti lämnas på flöde.

Skapa prisförfrågan

Du kan enkelt ta reda på vad en katalysator rengöring skulle kosta för ditt fordon. Vill du hellre ringa oss finns vi tillgängliga vardagar, 08:00-10:00 över telefon. Varmt välkomna!

Representerar du en verkstad? 
Klicka här för att skapa en prisförfrågan!

Beställer du som företag eller privatperson?

Tack för din förfrågan!

Vi handlägger ditt ärende omedelbart och hör av oss så snart som vi kan. Om du har några frågor kontakta oss.

Något gick fel när formuläret skulle skickas in.

Få tillbaka full prestanda, idag!

En igensatt katalysator eller andra avgaskomponenter behöver inte betyda dyra byten. Med oss får du en snabb, säker och kostnadseffektiv lösning. Normalt klart inom 24 timmar!