Effektiv rengöring av katalysatorer, återställ prestanda och minska utsläpp
Katalysatorn är en avgörande del av fordonets avgasrening, men även den kan tappa effekt på grund av sot, oljerester eller kristalliserad AdBlue. Vi på Filter Refresh rengör igensatta katalysatorer med avancerad utrustning och metoder anpassade för varje katalysatortyp. Här får duen djupare förståelse för varför katalysatorer sätts igen, hur rengöringen går till och varför det är ett kostnadseffektivt alternativ till att köpa nytt.
Vi rengör alla typer av katalysatorer
Det finns en stor mängd olika typer och system av katalysatorer på marknaden. Gemensamt är att de är uppbyggda kring ett tätt bikupemönster med ädelmetall-beläggningar som avgaserna flödar fritt igenom samtidigt som en katalytisk process äger rum.
Det är svårt att göra rent en katalysator utan rätt utrustning, istället riskerar man att skada funktionen och göra den obrukbar. Filter Refresh har en specialiserad maskinpark och process för att effektivt kunna rengöra katalysatorer som blivit blockerade av sot, olja eller kristalliserad AdBlue. På katalysatorer är det särskilt effektivt att oxidera bort blockeringar i ugn under hög värme i en process som tar 24-36 timmar. Sensorer och givare på katalysatorn måste därför vara borttagna.
Den vanligaste komponenten vi får in från våra kunder är en SCR-katalysator blockerad av kristalliserad AdBlue. SCR-katalysatorer är ofta dyra och har nu suttit i bilar så pass länge att problem börjat uppstå. En rengöring av SCR-katalysatorn, istället för byte är ett mycket bra alternativ.
Oljespill från en havererad turbo i en trevägskatalysator eller oxidationskatalysator är också något vi hanterar dagligen och resultatet blir väldigt bra.
Vad kostar en katalysator rengöring?
Kostnaden för en rengöring av en katalysator varierar beroende på fordon och modell. Vårt rekommenderade pris börjar på 3 380 kr och slutar på 6 125 kr inkl moms. Frakt tur och retur är inkluderat i priset och vi tar endast betalt vid en lyckad rengöring. Har du några frågor eller funderingar? Ring oss!

Så fungerar SCR-katalysatorn i moderna dieselmotorer
I och med avgasnormen EURO 6 som kom 2015 utrustas nästan alla dieselbilar med SCR-teknik, selektiv katalysatorreduktion, för att minska utsläppen av kväveoxider. Ibland benämns den även efter-katalysator eller NOx-katalysator.
Kväveoxider orsakar respirationsproblem hos människor samt bidrar till surt regn och smog. I den tunga trafiken har SCR-tekniken funnits ännu längre.
Framför SCR-katalysatorn sprutas AdBlue in i avgasflödet. AdBlue är en vätska bestående av urea och vatten och det går åt ca 5% av dieselförbrukningen. Avgaserna, som redan passerat oxidationskatalysatorn och DPF, blandas med AdBlue och forstätter in i SCR-katalysatorn. Där omvandlas urean till ammoniak (NH3), som i sin tur reagerar med kväveoxiderna (NOX). Restprodukten blir ofarlig kvävgas (N2) och vattenånga (H2O).
I vissa fordon har DPF fått en beläggning som gör att den även fungerar som SCR-katalysator. Vissa bilar har två SCR-katalysatorer. Ofta fungerar SCR-katalysatorn även som Ammonia Slip Catalyst (ASC) som tar bort överbliven ammoniak. SCR-tekniken, som är mycket effektiv på att ta bort kväveoxider och utvecklas fortfarande.
Vanliga problem med AdBlue och anledningen till att katalysatorn blockeras
SCR-katalysatorn är känslig för AdBlue-hanteringen. Det vanligaste problemet är att AdBlue kristalliseras och bildar ett vitt damm eller hårda, vita avlagringar som kan vara väldigt svåra att få bort. Det orsakar först höga NOx nivåer, eftersom verkningsgraden minskar, och efter ett tag blockeras SCR-katalysatorn allteftersom avlagringarna bygger upp och avgaserna inte kan passera.
De vanligaste orsakerna till problem med AdBlue är:

Trevägs- och oxidationskatalysatorns roll i avgassystemet
Trevägskatalysatorn sitter i bensinbilar och oxidationskatalysatorn, även kallad Diesel Oxidation Catalyst (DOC), finns i dieselfordon. De har liknande funktion; de omvandlar kolmonoxid (CO) och kolväten (HC) från förbränningen i motorn till koldioxid (CO2) och vatten (H2O).
Trevägskatalysatorn omvandlar kväveoxider (NOx) till syre (O2) och kväve (N2). I dieselfordon finns det för mycket syre i avgaserna så oxidationskatalysatorn omvandlar kväveoxid (NO) till kvävedioxid (NO2) som behövs för att oxidera sot (C) i partikelfiltret till koldioxid (CO2).
De har en intern beläggning av ädelmetaller, ofta en kombination av platina, palladium och rodium, på en bikupestruktur genom vilken avgaserna flödar och den katalytiska processen äger rum. Ädelmetallerna är stabila och ser till att den katalytiska processen kan äga rum. Till skillnad från partikelfiltret fastnar inga ämnen i katalysatorn. På ett i övrigt fungerande fordon skall de inte behöva åtgärdas under fordonets livstid.På många dieselfordon sitter oxidationskatalysatorn monterad i samma hölje som partikelfiltret.
Så påverkar oljespill, sot och kemisk deaktivering katalysatorn
Den vanligaste orsaken till dåligt avgasflöde i en katalysator är oljespill från en turbo som läcker eller har gått sönder. Om det varit ett plötsligt haveri kan oljan vara flytande men ofta har den bränt fast inne i katalysatorn. Det kan också finnas sot och aska på väggarna i katalysatorn.
Mindre vanligt är att katalysatorn blivit deaktiverad. Om deaktiveringen beror på beläggningar på katalysatorn kan de tas bort. Om deaktiveringen är kemisk och de katalytiska metallerna har bundit permanent med t.ex. p.g.a. svavel i motoroljan eller diesel av fel kvalitet går den inte att åtgärda.
Om katalysatorn inte går att åtgärda
Skulle vi under en inspektion upptäcka att katalysatorn inte går att åtgärda kommer vi inte ta betalt för rengöringstjänsten. I detta fal kan man behöva kolla på fabriksnya delar, vilket vi hjälper dig med.

Anledningen till att LNT-katalysatorn (NOx-trap) är viktig för DPF-flödet
I Vissa mdoerna bilar som uppfyller avgaskraven i EURO-6 finns det en Lean NOx Trap-katalysator (LNT). Ofta sitter den före partikelfiltret istället för oxidationskatalysatorn. Ibland kallas den även för NOx storage catalyst (NSC) eller NOx- Absorber catalyst (NAC)
LNT-katalysatorn hjälper till att hålla partikelfiltret rent. I katalysatorn oxideras kväveoxid (NO) till kväveoxid (NO2) som i sin tur sedan oxiderar en del av sotet i partikelfiltret från rent kol (C) till koldioxid (CO2) som är en gas och följer med avgaserna ut. Detta hjälper till att hålla ett bra flöde i partikelfiltret under en längre tid.
Vanligt med oljespill i LNT-katalysatorn
Den här typen av katalysatorer är särskilt känslig för oljespill, vilket ofta uppstår i samband med ett turbohladdarhaveri. När olja tränger in i avgassystemet kan den fastna i LNT-katalysatorn och minska dess effektivitet. I värsta fall orsaka permanent skada på det katalytiska materialet.
Våra rekommendationer
Se till att använda AdBlue av hög kvalité och inför en rutinundersökning av avgassystemet så att inte fler enheter blir påverkade. Vi kan återställa er katalysator till nyskick och rengöra alla typer av katalysatorer.
Se även fabriksrenovering av ljuddämpare för tunga fordon
Vi erbjuder verkstäder och åkerier en fabriksrenovering av ljuddämpare för fordon som Scania, Mercedes, Renault, Volvo, MAN, DAF och Iveco.

Vi har rengjort över
10 000 partikelfilter
Garanterat resultat!
Tillbaka inom 24 timmar
Om vi inte lyckas rengöra din komponent, tar vi inte betalt.
Dessutom ger vi alltid 12 månaders eller 6 000 mil garanti!