Att tänka på när du skickar in komponenter till oss
Att skicka partikelfilter och andra delar till oss är enkelt. Vi ordnar med bokning av transporten och ser till att det blir upphämtat hos er. Här är några viktiga råd för att undvika skador eller förseningar under transporten. Behöver du hjälp - Hör av dig!
Förpacka delarna väl
Komponenter som skickas till oss måste vara väl embalerade. Partikelfilter och katalysatorer är känsliga för hårda stötar och kan skadas om de inte förpackas ordentligt. Förslut gärna öppningarna på partikelfiltret med plastlock eller tejp om det finns löst sot som trillar ut. Lägg delen i en plastpåse om den läcker olja.
Lägg komponenten i en kartong med lämplig dämpning mot undersidan och fyll ut med stötskyddande material, t.ex. kraftpapper, tidningspapper, bubbelplast eller annat.

Ta bort sensorer och tryckrör
Ta bort sensorer och tryckrör från partikelfiltret om det går. Om de sitter hårt kan de lämnas kvar; de skadas inte i vår process men vi lämnar ingen garanti på funktion av givare då det ofta är ett par år gamla och vi inte testar dem före och efter rengöringen. Differentialtrycksensorn (sitter ansluten till tryckrör med gummislang) måste dock alltid tas bort. Om möjligt, ta bort gummislangen vid tryckrören så riskerar du inte att skada plastdetaljerna på differentialtrycksensorn.Se till att sensorer sitter kvar inte slår i sidorna på paketet så de kan bli skadade.

Fraktdokument och upphämtning
När du beställer skickar Filter Refresh dig i normalfallet en fraktetikett och en kvittenslista. Kontrollera att adressen på fraktetiketten är korrekt. Skriv ut fraktetiketten och fäst på paketet så att det sitter säkert. Låt budet skriva på kvittenslistan vid upphämtningen annars gäller inte transportförsäkringen. Frakten är försäkrad till 2 250 kr.
Märk komponenten med registreringsnummer. Lägg gärna ett dokument med din och vår adress i paketet, t.ex. en kopia på orderbekräftelsen eller fraktetiketten, för att underlätta spårning om fraktetiketten skulle bli oläslig eller rivas av.
Vi använder DHL, PostNord och Best Transport (endast inom Stockholmsområdet) för transporter. Vem som hämtar hos er framgår av fraktdokumenten.
Transportören hämtar paketet på er verkstad enligt tidtabell för ert postnummer (gäller ej vid inlämning till DHL Service Point). Datum för upphämtning framgår av fraktetiketten. Upphämtning och leverans kan ske vardagar kl 07:00-17:00. Ställ paketet så att de kommer åt den om ni inte finns på plats. Är det brådskande och beställning har gjorts efter bryttid (ofta kl 13:00) kan försändelsen lämnas in direkt på en terminal.
Frågor gällande upphämtning, leverans kontakta DHL respektive Postnord
Har ni frågor gällande exempelvis tidtabell, ombokning av upphämtning eller missad leverans, kontakta DHL eller Postnord.
Vill du ha ett högre försäkringsbelopp?
Ingen fara, vi kan höja försäkringsbeloppet. Kontakta oss!

Undvik extra fraktavgifter
Våra transportörer tar ut extra avgifter för paket som inte möter deras standardformat. Det inkluderar framför allt:
Vissa VW, Skoda- och Mazdafordon har enheter som är nära maxlängden
Eventuella extra avgifter som uppkommit vid transport faktureras kunden i efterhand.
Har du frågor eller funderingar kring paketering?
Ingen fara, vi finns här för att hjälpa till. Kontakta oss!

Har du skickat rätt del?
Har du skickat rätt del? Ibland kan det vara svårt att hålla reda på vad som är vad när det kommer till partikelfilter och katalysatorer. Här följer några exempel på hur det kan se ut. Är du fortfarande osäker efter att ha läst här så kontakta oss så hjälper vi dig.
Partikelfilter vs katalysator
Ofta sitter katalysatorn precis före partikelfiltret; antingen i en egen modul eller i samma hölje. Enklaste sättet att avgöra vad det är för del är att titta på ytan.
I personbilar sitter ofta partikelfilter och katalysator i samma hölje. Katalysatorn är placerad före partikelfiltret och du kan alltså se inloppet på katalysator och utloppet på partikelfiltret när du tittar in i respektive ände.



Komponenter till tunga fordon
DPF och EGR-kylare till tunga fordon kan oftast skickas i en stabil kartong. Katalysatorer kräver ofta halv- eller helpall. Om katalysatorn går utanför kanterna på pallen bör den skickas som styckegods.
Har ni partikelfilter som rengörs regelbundet så kan vi ta fram en robust kartong eller modifiera en pall med krage åt er att passa perfekt som sedan kan återanvändas.
Ni kan antingen använda er egen transportlösning, eller låta oss ordna med transporten i båda riktningarna. Frakt ingår inte i priset för tunga fordon.
Euro 6 Ljuddämpare
Fordon med EURO 6 avgasrening har partikelfilter som kan rengöras separat, vilket ofta kräver specialverktyg för demontering. Dessa cylindriska filter är vanligtvis monterade parallellt, som i en Mercedes-lastbil med V8-motor. Entreprenadfordon, som skogsmaskiner, har istället linjärt monterade system där partikelfiltret och katalysatorn ligger i ett flöde från botten till toppen. På bilden syns en EURO 6-ljuddämpare som rymmer både partikelfilter och katalysatorer, med vissa system som har två partikelfilter, som hos Scania V8. Även fordon med EURO 4 eller 5 kan dra nytta av Filter Refresh, där system med slutna ljuddämpare ändå kan rengöras trots att katalysatorn inte går att ta ut.




Behöver du hjälp?
Vi finns här om du har frågor om frakt eller komponenter. Vi finns tillgängliga vardagar mellan 8-17!